Home


Ik begon dit jaar met als minor Digital Crafts. Bij digital crafts dacht ik meteen aan de mogelijkheid om meer in de werkplaatsen te kunnen staan met goede begeleiding, zodat ik meer kan spelen met analoge elementen en deze weer digitaal kan integreren. Helaas was de minor tegen al mijn verwachtingen in. Ik was sowieso een van de enige die van een filmopleiding kwam, wat je ook merkte in het docententeam. Deze waren allemaal erg gefocust op product design. Dit hoefde geen probleem te zijn, maar we zouden ons voornamelijk bezig houden met digitaal ontwerpen en dit analoog uitwerken, doormiddel van een lasercutter en 3Dprinter. Na het rooster te hebben gezien en een gesprek te hebben gehad over mijn mogelijkheden binnen animatie, voelde ik me toch te beperkt binnen deze minor. Na een paar lessen Hacking te hebben gevolgd was ik al direct overtuigd om dit te gaan doen, het past namelijk precies bij mijn inhoudelijke ideeën en de beperking is minimaal.

 

Wat is hacking voor mij?

Hacking is voor mij het ontdekken van nieuwe technieken en daarmee bepaalde (bestaande) vormen in een andere context te brengen, waardoor mijn eigen wereld zichtbaar word gemaakt. Ik hack daarmee in feite in eerste instantie mijn eigen hersenen, want ik probeer deze publiekelijk te maken voor de rest van de wereld.

Daarnaast is hacking voor mij het spelen met bepaalde codes in de maatschappij, qua doen of denken. Ik dacht direct aan Monty Python en daarmee Terry Gilliams korte animatiefilms, mijn grootste inspiratiebron. Hij pakt letterlijk een stukje van de wereld, verknipt deze met zijn eigen werk en plaatst het in een geheel nieuwe absurde/surrealistische setting, waarbij alles mogelijk is.

 Ik heb voornamelijk in techniek en programmakennis gehackt. Ik probeerde altijd een bepaalde manier te vinden in een programma om hetgene wat ik wou bereiken visueel te krijgen.

Wat wil ik gaan bereiken dit jaar?

Vooral het wegvegen van mijn grenzen en me niet meer laten beperken door andermans voorkeur voor vorm, humor en techniek. Ik verwacht hierbij vooral veel vrijheid met daarbij enige begeleiding. Veel zelfstudie en onderzoek naar hacking in mijn eigen praktijk.

Ook wil ik dit  jaar vooral veel meer benadrukken welke kant ik op wil binnen animatie, namelijk info graphics/explanaitions, waarin je een bepaald onderwerp pakt en deze op een (humorvolle), snelle en simpele manier uitlegt voor een groter publiek. Dit komt vooral door mijn stage, ik heb hier meegewerkt aan een dynamisch, educatief kinderitem voor Koekeloere TV, waarin er deels met stopmotion en digital cut-out vaak moeilijke onderwerpen op een heldere manier worden gepresenteerd.

Adam en Eva

 

Geef een reactie

